top of page
חיפוש

סחר חליפין שיטה עתיקת יומין אך רלוונטית מתמיד


פעם לפני שנים רבות, טרום עידן הכסף. אנשים היו מחליפים מוצרים אחד עם השני. כבש תמורת יין. מלח תמורת חיטה. בשר, גבינות ועוד. השיטה למעשה מייצרת קשר ישיר בין הקונים למוכרים. תלות הדדית ממשית.

אם יבול החיטה שלי נפגע. גם השכן שלי יפגע באופן ישיר. וכן האלה.


כאשר ניהלתי את העסק המשפחתי בשנת 2006. המשאבים לשיווק והשקעות היו דלים. הדרך הכי אפקטיבית שהייתה לקדם את המקום זה באמצעות שיתופי פעולה שונים ומגוונים.

למשל שיתוף פעולה בין שני עסקים - כך מכרנו חבילות של שייט רומנטי וטיסות שמי הארץ תמורת עמלה. והם מכרו חבילות ספא כנגד. וכך המעגל העסקי גדל.

אבל גם היו עסקאות של סחר חליפין מלאות. למשל קידום אתרים אורגני בגוגל תמורת עשרות טיפולי ספא. פרסום באתרים תמורת טיפולים. זה אפילו גלש לדברים האישיים – ברטר עם רופא שיניים וסדנה להעצמה אישית תמורת טיפולי ספא.


היתרונות של ברטר:

יש מקרים שאלמלא היה סחר חליפין כלל לא הייתה מתקיימת עסקה. אם לאחד הצדדים אין מספיק כסף לשלם אבל הוא יכול לתת מוצר או שירות תחליפי. וככה למעשה יש עסקה שמרחיבה את מעגל הלקוחות בעסק. אמנם ללא כסף אבל בשירות או מוצר שווה ערך לשני הצדדים.


יתרון נוסף מצד בעלי העסק היא שהעלות הייצור (cost) נמוכה משמעותית על פני תשלום מלא של השירות המתקבל (או נרכש). לדוגמא עסקה של 7 טיפולי ספא במחיר שוק של 2,100 שקל תמורת פרסום במגזין בשווי זהה. העלות במימוש העסקה היא כ-50%. כלומר שכר מטפלים, שמנים, מגבות וכו'. העלות הישירה והעיקרית שיצאה מהעסק. כ-150 שקל לטיפול. כלומר 50% חסכון בכסף. ולמעשה העלות של הפרסום היא 1,050 שקל עבור פרסום במגזין בשווי 2,100 שקלים. כמובן החסכון הוא לשני הצדדים. וגם עלות של המפרסם נמוכה יותר. במילים אחרות הרווח הכספי של שני הצדדים מתבטל בעסקת ברטר.


העסקה מתבצעת לעיתים גם "בתשלומים". במקרה של הספא - עד שיגיעו לממש את כל הטיפולים ייקח מספר חודשים. נניח טיפול 1-2 בחודש. ולא כל התשלום במיידי.


והאם שיטת הסחר חליפין עדיין רלוונטית?

בעידן המודרני בו ממשלות מדפיסות כסף בלחיצת כפתור. האינפלציה מטפסת וערך הכסף נשחק. ומדינות רבות מגיעות לחדלות פירעון. האמון סביב ערך הכסף נפגע ולא מן הנמנע שבעוד שנים מספר נחזור לנקודת ההתחלה. סחר חליפין כבסיס לעסקאות. אולי זה נראה מופרך אך לא בלתי סביר.

וגם אם זה לא יקרה. זאת שיטה נהדרת לקדם את העסק.

זה מייצר שותפות אמיתית וכוח נוסף שמצמיח.

במקרים רבים השותפות וסחר החליפין מולידות חברויות וקשרים חזקים מאוד שמובילים לעוד מהלכים.


אם לא ניסיתם שווה לנסות!



ברטר ועסקאות סחר חליפין
סחר חליפין


14 צפיות0 תגובות
Post: Blog2_Post
bottom of page